Wednesday, January 11, 2017

Sepetang di gunung jerai







Aku tak sangka aku boleh sampai ke puncak  gunung jerai ni sebenar aku tak tau pun pemandangan kat gunung jerai ni memang indah sehingga pada  suatu hari  aku terjumpa satu gambar dari dokumen adik aku yang menunjukan gambaran di puncak gunung jerai sebelum ni aku dengar je pasal gunung jerai yang popular kat kedah ni sebab kedudukanya yang strategik

Gunung jerai juga mempunyai perbagai cerita dan sejarahnya tersendiri ada yang mendakwa ia dahulunya sebuah pulau kalau nak naik gunung jerai ni ada perbagai kaedah boleh jugak nak mendaki bawak naik kenderaan pun boleh tapi tak pasti lori boleh ke tak naik atas ni sebab jalanya kecik je dan bengkang bengkok setiap pusingan memang pusing habis silap silap






Boleh pening kepala ada jugak aku tengok kat kaki gunung jerai ada van di sediakan mana yang tak mahu bawak kenderaan sendiri naik atas boleh lah naik van dengan beberapa caj tambang kalau nak free pun boleh tapi kena jalan kaki best jugak rasanya kalau jalan kaki  entah berapa lama  nak sampai puncak kalau jalan kaki sebenarnya ada beberapa tempat kunjungan kat gunung jerai


Seperti padang tok sheikh,telaga tok sheikh,kapal batu,muzium perhutanan tapi tu aku tak singgah sebab masa mencemburi jadi target nak sampai atas nak tengok pemandangan dari puncak gunung jerai je jadi  dapatlah santai kat atas sekejap dekat kawasan resort tu  sampai je puncak gunung jerai
aku sempatlah singgah solat jamak kat masjid gunung jerai





Subanallah dari masjid ni punya pemandangan sungguh indah sekali dapat melihat sawah padi  dan kawasan kampung para  petani yang menghala di daerah yan dengan angin yang bertiup kencang kedinginan sampai panas membahang pun tak terasa seolah olah berada di alam kayangan pun ada korang boleh tengok langit berarak dekat dan di bawah korang

Kat situ korang boleh lihat  kita ni kerdil sebenarnya dan mengapa mengapa perlu kita berasa angkuh apa yang kita ada sekarang itulah peringatan apabila sampai ke gunung jerai aku pasti gunung jerai ni mempunyai sejarah yang belum terungkai jadi bukanlah pelik apakah kaitan gunung jerai dengan cerita tok sheikh yang sebelum ni aku tak ambik tahu pun

itu tak termasuk cerita cerita rakyat yang lain yang tak tahu kebenaranya jika di lihat kawasan gunung jerai ini sangat strategik  kerana kedudukanya  yang menghadap laut yang menjadikan gunung jerai boleh di lihat pemandangan tiga dimensi seperti mana gunung mat cincang yang berada di langkawi jika ada rezeki lagi mungkin aku akan singgah di sini lagi



No comments: