Sunday, August 6, 2017

Santai di pantai tanjung biru



Turun je dari bukit batu putih rehat dulu layan aiskrim sebab tengah panas kot dah  nak masuk tengahari nak kata penat memang penat terus ke pantai tanjung biru atau lebih di kenali sebagai blue lagoon kalau korang nak tahu pantai tanjung biru ni terletak di antara persempadanan dua negeri

Antara negeri sembilan dan melaka aku pun jadi keliru jugak sebenarnya tapi layan jelah janji boleh mandi manda masa aku sampai sini air laut  agak surut jadi nak mandi kena ke  depan sikit bila keadaan macam ni korang kena peka bila masa air laut akan  pasang

Walaupun aku ada baca mengatakan  kawasan pantai tanjung biru ni mempunyai pusaran air aku fikir positif je tak pergi tempat dalam dalam sangat paras dada je aku pergi dah lama aku tak mandi laut dengan keadaan air laut yang jernih macam ni dulu kali terakhir mandi kat pantai cenang




Walaupun tak sejernih pantai cenang tapi kira jernih jugaklah luar nampak biru menyelam nampak hijau masa tu keletihan dan kepanasan hilang sebentar orang pun masa tu agak ramai jugak jadi beranikan diri jugak ke depan  dah jauh kot rasanya dari pantai jadi bagi aku tempat ni best

Cuma kena letak papan tanda bila masa air laut pasang kalau mandi sampai tak ingat dunia bagi yang tak reti berenang memang resikolah kalau air laut tertiba pasang sebab jauh kot dari pantai jangan ingat boleh lari sebab larian dalam air tak sama dengan larian di darat

Yang best kat pantai tanjung biru ni kawasan ni tak sesak macam teluk kemang dan satu lagi resiko kena langgar bot itu korang kena hati hati jangan mandi kawasan yang ada dekat dengan  bot atau laluan bot ini aku rasa pihak berwajib kena buat satu tanda kawasan bot dan kawasan mandi






Dah puas mandi matahari pun dah betul betul atas kepala sampai masa untuk bergerak infrastruktur kat sini oklah tempat nak bilas pun ada nak makan minum pun senang cakap pasal makam minum bila dah berendam ni rasa pulak lapar dah lah sebelum gerak ke tanjung tuan hanya makan roti


Agak terliur lah nampak orang buat bbq berkhemah bersantai kat tepi pantai bawah pokok pulak
perh dia punya rasa tu lain macam tapi tulah setiap orang cara musafirnya lain lain dengan keadaan panas terik tu aku bersiap bergerak pula ke kuala linggi untuk lengkapkan jadual perjalanan


Memang dah terbakar kulit bhai tapi itulah ia merupakan satu keseronokan pulak ia lebih elok dari tidur dan duduk di rumah sepanjang hari aku rasa pantai tanjung biru ni akan lebih meriah jika masuk waktu  petang sampai aku terfikir mana datang kekuatan mandi laut di tengah panas

Bersambung...

No comments: