Thursday, August 10, 2017

Sepetang di kota kuala linggi



Habis je mandi kat pantai tanjung biru aku terus bergerak ke kuala linggi mencari sebuah tempat bersejarah yang bernama kota linggi atau kota bukit supai boleh tahan cantik jugak kuala linggi ni tak tercemar sangat kuala linggi terletak di negeri melaka bersempadanan dengan negeri sembilan

Antara laluan ke rembau pada zaman dulu kala sedikit tersesat jugak nak cari tempat ni walau bagaimana pun perjalanan di permudahkan perjalanan ke kuala linggi adalah destinasi terakhir gerak musafir merentasi tiga negeri dari selangor,negeri sembilan dan melaka




Walaupun agak kepanasan dan kepenatan penerokaan tetap di teruskan sebelum berpatah balik ke port dickson dan terus ke kuala lumpur sampai je di kuala linggi keadaan agak sunyi biasalah tengah panas siapa nak keluar rumah macam perkampungan lain jugak suasananya

Dapat melihat beberapa nelayan tengah mencari rezeki di kawasan ini dapat di lihat dari jeti yang menghala ke sebuah restoran dan kota kuala linggi yang terletak di atas bukit masa kami tiba suasana agak sunyi tapi ada jugak orang di kawasan berhampiran





Kawasan kota kuala linggi atau lebih di kenali sebagai kota bukit supai ini di lihat agak sepi dari kunjungan keadaan jugak sedikit terabai mula mula cuak  jugak nak masuk ke sini nak datang jauh jauh rugilahlah tak masuk akhirnya aku masuk jugak tengok kesan kesan sejarah yang ada kat sini

Dari kota ni boleh nampak satu pemandangan yang indah menghala ke selat melaka jelas boleh melihat kapal kapal di tengah laut kawasan kota kuala linggi  ini terletak di kawasan yang agak strategik jadi takdelah aku pelik mengapa kota ini di bina di sini





Kau carilah dalam buku teks sekolah takde pun cerita pasal kota  kuala linggi ni walaupun cerita sejarah kuala linggi ini di lihat samar tetapi berdasarkan kesan yang ada ini membuktikan kuala linggi ini bukan sebarang tempat aku dapat rasa kota yang ada ini kemungkinan lebih besar

Dan menjadi persoalan adakah ini salah satu kota A famosa yang dikatakan besar itu ?jika di lihat  binaan ini sama dengan kota duyong yang hampir terpadam tidak di pelihara kesan sejarahnya dan insyallah jika ada rezeki aku nak cuba ke kota duyong yang terletak berhampiran telaga hang tuah






Ceritanya tidak habis di sini berhampiran kota kuala linggi mempunyai pantai bercampur pasir dan berbatuan memang agak menarik pantai ni  tak sibuk macam di pantai pengkalan balak tapi aku tak tahulah kawasan ni boleh mandi ke tak aku penah baca pasal kuala linggi

Kawasan kuala linggi ni  ada buaya air masin tapi katanya buaya ni tak kacau orang walau bagaimana pun aku suka tempat ni sayangnya aku tak boleh lama kat sini penutup perjalanan yang menarik lepas tu aku bergerak ke tanjong agas singgah makan di sana sebelum kembali ke port dickson


Bersambung...

No comments: