Friday, August 11, 2017

Sepetang di muzium tentera darat port dickson



Dari tanjong agas aku bergerak port dickson balik semata mata nak singgah ke muzium tentera darat di port dickson kalau dah ke bandar tentera darat korang tak singgah ke muzium tentera darat memang tak lengkap pengembaraan korang ini kali kedua aku ke sini pasal pertama kali aku pergi

Muzium ni dah separuh tutup sebab dah petang sangat aku sampai jadi kali ni aku sampai lebih awal untuk teroka semua yang ada di dalam muzium ni banyaklah informasi sejarah berkaitan tentera darat yang boleh dapat kat sini kalau nak baca semua kena ambik masa seharian




Adalah beberapa jenis  kenderaan alat alat yang digunakan oleh tentera darat yang di pamerkan di sini ada jugak replika terowong komunis yang betul betul  terletak di laluan bawah tanah untuk penceritakan kronologi  mengenai parti komunis malaya ada info sepanjang laluan


Banyak jugaklah aku dapat info tak dapat nak baca semua yang menariknya muzium ini di buka di bangunan lama kat sini boleh nampak beberapa pengaruh british dari senibina bangunan yang aku  tangga naik ke muzium ini pun sama senibinanya dengan tangga ke rumah api tanjung tuan




Kat sini aku perasaan besar sungguh pengaruh british kat tanah melayu ni walaupun british dah balik kesan yang tinggalnya sangatlah mendalam dan generasi akan datang takan lupa pada senibina british yang masih kekal di tanah melayu ni selain teknologi british juga meninggalkan kesan seni

Kesan seni yang mendalam bagi aku sebab aku suka pada senibina bila aku melihat senibina british ia menimbulkan satu bacaan dalaman yang menarik siapakah buruh yang di kerah untuk membina mercu tanda british di seluruh malaya ? adakah orang melayu itu sendiri ?







Lagi banyak aku menjelajah lagi banyak benda yang lama baru  aku jumpa ia menimbulkan banyak persoalan yang tidak terungkai walau ia terungkai dengan kunci kata yang lain hari semakin petang aku pun bergerak dari muzium tentera darat untuk ke kuala lumpur dengan melihat kem tentera


Bersusun dengan kampung kampung tradisional sepanjang perjalanan ke seremban ,tiba je di seremban terserempak dengan satu kemalangan ngeri inilah panorama ngeri yang aku tempuhi sepanjang bermusafir tak sangka penutup perjalanan di hiasi dengan melihat insan bermandi darah

Takziah untuk keluarga yang terlibat

No comments: