Tuesday, September 11, 2018

Jelajah selangor:Merintis ke petaling




Daerah petaling  antara daerah yang dah sinonim dalam hidup aku.antara daerah termaju di negeri selangor, terletak bersebelahan  dengan ibu negara malaysia. yang itu wilayah persekutuan kuala lumpur, di daerah petaling juga terletaknya ibu negeri bagi negeri selangor, yang itu shah alam. kalau nak cerita pasal siri jelajah di petaling,memang dah banyak kali dah. itu semua jelajah berkaitan dengan komitmen kerja, bukan jelajah santai seperti mana di daerah lain. untuk memenuhi slot catatan jelajah selangor aku singgah ke sebuah tempat yang boleh dikatakan popular di petaling, apa yang menyebabkan ia popular? mungkin satu je bandar seperti ini di malaysia.






Tempat yang aku maksudkan adalah I-city shah alam, sebuah bandar yang penuh dilimpahi dengan sinaran lampu pada malamnya. kalau korang nak tahu jarak I-city ni tak jauh dengan daerah klang, oleh kerana I-city terletak di seksyen 7 shah alam, maka ia termasuk di kawasan petaling. laluan jelajah aku di petaling, aku memilih  singgah ke sini kerana  I-city terletak disebelahan lebuhraya persekutuan. lokasinya yang strategik maka tidak sukar untuk mencari lokasi bandar bercahaya ini. aku dah biasa sangat dengan dunia bandar sekali sekala bila masuk ke sini terasa bezanya.




Apa yang bezanya di bandar I-city, adalah terlalu banyak cahaya lampu yang menyebabkan mata aku menjadi  silau, tapi aku layankan jugak kerana itulah tarikan utama di I-city. ibarat fun fair moden itulah boleh aku katakan pada bandar ini,yang bergitu ceria terutamanya pada waktu malam.jadi bila sampai ke sini sediakan duit secukupnya kerana disini banyak tempat yang harus di bayar. sebenarnya kat petaling ni banyak lagi tempat yang menarik di kawasan sekitar shah alam,subang jaya,puchong,damansara,petaling jaya dan sungai buloh, kebanyakan tempat membabitkan kompleks  membeli belah. jadi bagi aku petaling ini adalah sebuah  kota rintisan pada zaman kini.


No comments: