Friday, September 7, 2018

Jelajah selangor:Menyusur ke kuala langat part 3







Dari pantai kelanang aku terus ke bukit jugra melalui beberapa kampung tradisional aku rasa aku dah terpusing jauh untuk  ke bukit jugra akhirnya aku jumpa juga jalan ke sini  sebelum sampai di sini aku melalui kawasan makam kesultanan selangor di zaman sultan abdul samad  menandakan kawasan ini penah menjadi pusat pentadbiran negeri selangor kesan sejarahnya masih ada di sini tibanya aku ke aras rumah api satu pandangan yang menakjubkan dapat di lihat pandangan muara sungai langat






Ibarat sebuah lukisan itulah yang boleh aku katakan setibanya di sini dari rumah api bukit jugra  jelas boleh di lihat pantai kelanang walaupun dah nak masuk magrib aku tengok agak ramai juga yang beriadah di bukit jugra ni kalau korang naik ke rumah api korang akan melalui beberapa jirat cina dan juga sebuah serpihan  runtuhan bangunan lama dikatakan pejabat daerah zaman dulu kala tempat ni memang terbaik untuk pengkaji sejarah kerana kesan kesanya masih jelas kelihatan





Terpukau dengan panorama di atas bukit jugra sampai aku tak terfikir nak ambik gambar rumah api jelas kelihatan juga kat sini adalah pulau carey yang hanya terpisah dengan sungai langat ada yang mendakwa muara sungai langat ini adalah terusan buatan manusia ada juga mendakwa di sini adalah kawasan pelabuhan purba untuk kapal kapal dagang pada ketika dahulu kalau korang nak tahu pulau carey ni sebelah dengan pulau indah klang cuma pulau carey terletak di kawasan kuala langat





Huruf besar  tertulis jugra ni terletak didepan rumah api pada masa yang sama terdapat juga jabatan mufti negeri selangor mungkin dijadikan sebagai balai cerap anak bulan dan di atas puncak bukit juga terdapat kem tentera tinggal  jadi jelas bukit jugra adalah sebuah kawasan strategik yang mempunyai banyak kesan sejarah yang nyata atau pun  belum dinyatakan aku tak dapatkan lah terokai semua cuma yang aku tahu kawasan ini dijadikan kawasan untuk sukan udara paragliding





Sayup mata memandang melihat senja melabuhkan tirai dengan kapal kapal laut yang masih berlayar di perairan berdekatan mungkin ini kerana bukit jugra terletak  berhampiran dengan pelabuhan klang yang hanya di pisahkan dengan pulau carey  menyebabkan di sini kelihatan banyak kapal kapal laut  jelas terbukti  bukit jugra ada zaman kegemilanganya kerana ia adalah pusat pentadbiran kerajaan selangor selepas bukit malawati tetapi sejarahnya agak tersorok




Sebelum magrib tiba  aku turun dari bukit jugra untuk pulang aku singgah ke sebuah bangunan lama yang dikatakan pejabat daerah lama terdapat juga rumah pasong atau penjara lama dikaki bukit tapi aku tak sempat singgah kerana hari dah nak masuk  magrib maka tak sempatlah jugaklah aku ke istana bandar bagi aku dapat naik ke bukit jugra pun dah cukup buat puas hati kerana bukit jugra adalah sebuah kota purba yang dikenali sebagai  bandar termasya

No comments: