Saturday, September 15, 2018

Jelajah selangor:Mengharung ke kuala selangor part 1




Perjelajahan aku ke daerah kuala selangor bermula di sebuah tempat yang bernama jeram, kalau korang nak tahu kawasan ini dikatakan antara pusat pentadbiran terawal pada zaman empayar kesultanan melaka. ini bermakna jeram telah pun wujud sebelum zaman kesultanan selangor. walaupun disini tidak kelihatan kesan kesan sejarah,disepanjang  laluan persisiran dari pantai remis sehingga  pantai jeram  jelas kelihatan jeram antara kawasan yang  mempunyai kedudukan lojistik yang strategik bagi kapal kapal dagang ia juga terletak di antara klang dan kuala selangor.






Antara pantai yang sempat aku singgah adalah pantai remis, antara pantai yang agak popular juga di kawasan kuala selangor. selain dari itu di sebelahan ada sebuah pantai bernama pantai jeram, antara tempat popular kalau nak makan ikan bakar.kawasan pantai remis mempunyai infrastruktur yang sedang membangun kemudahan kedai makan,tandas awam dan pasar siang pun ada disini. jadi bawa duit jelah bila datang singgah ke pantai remis, nak berkelah pun boleh cuma pantai ini berlumpur dan berbatu tidak sesuai untuk bermandi manda tetapi sangat sesuai untuk bersantai.






Kalau korang tak bawak kemudahan untuk berkelah, jangan risau kat sini ada juga beberapa medan selera yang  korang boleh singgah untuk makan dan  minum sambil layan pemandangan laut. aku lebih suka singgah diwarung berdekatan yang  terletak di kawasan agak terpencil, sambil tu korang boleh rasa suasana perkampungan nelayan walaupun kat sini ada beberapa je buah rumah. dari pantai remis korang boleh nampak beberapa buah pulau yang aku sendiri pun tak tahu apa nama pulau tu,yang pasni panorama dan suasana di sini memang mendamaikan sesuai untuk terapi minda.





Aku memenuhi masa yang ada untuk meneroka di sekitar pantai remis.kawasan pantainya agak panjang dan berbatu,aktiviti pantai yang aku lihat sesuai di lakukan di sini adalah bermain layang layang dan memancing itu pun jika air pasang.selain dari itu ada juga beberapa intrastruktur yang baru di bina mungkin sebagai kemudahan baru di pantai remis,tanpa membuang masa aku terus bergerak ke destinasi seterusnya, semasa dalam perjalanan aku ternampak sebuah bukit yang bernama bukit jeram yang dikatakan menyimpan sejarah tersembunyi.


Bersambung...

No comments: